miércoles, 11 de marzo de 2009

MERKATARITZA-LEGERIA LABURPENA

MERKATARIEN LEGEZKO ZEREGINEN LABURPENA

AURKIBIDEA

BEZEROARI EMAN BEHARREKO AGIRIAK

- Tiketak

- Fakturak

DENDAN JARRI BEHARREKO ARGIBIDEAK

- Prezioen gaineko argibideak

• Erakusleihoan dauden produktuen gaineko prezioak

• Denda barruan dauden produktuen gaineko prezioak

- Ordutegiaren gaineko argibideak

- Erreklamazio-orriak

- Erreklamazio-orrien gaineko kartela

ZERBITZUAK

- Ordainketa erak

- Itzulketak eta bermeak

• Bezeroak egindako itzulketak

• Saldutako produktuen BERMEA

• Bezeroari eskainitako ZERBITZU ERANTSIAK

JANARIEN MERKATARITZAKO ARAUDI BEREZIA

- Baskulak eta balantzak aztertzea

- Manipulatzailearen karneta

SALTZEKO MODALITATE BEREZIAK

- Merkealdian egindako salmenta

- Likidazioan egindako salmenta

- Sustapenean egindako salmenta

- Saldoan egindako salmenta


BEZEROARI EMAN BEHARREKO AGIRIAK

TIKETAK emateko derrigortasuna:

Derrigorrezkoa da bezeroari erosketa tiketa ematea. Tiketean, gutxienez, honako datu hauek egon behar dute jasota:

  • Tiketa zenbakia

  • Komertzioaren identifikazioa (izen komertziala, helbidea eta IFK)

  • Salmenta data

  • Saldutako produktuen banakapena

  • Tiketaren zenbateko garbia (BEZ kanpo)

  • Tiketaren zenbatekoa guztira (BEZ barne). BEZa prezioaren barruan egonez gero, zehaztu egin behar da (BEZ barne), komertzioa BEZaren Errekarguko Errejimenean dagoelako

Legeria: (Bizkaian indarrean soilik)

4.1.a) artikulua, 57/2004 FORU DEKRETUA, apirilaren 6koa, fakturazio betebeharrak araupetu dituena

ITZULI

FAKTURAK emateko derrigortasuna

Kontsumitzaileak eskatuz gero, derrigorrez eman behar zaio faktura. Fakturan datu hauek egon behar dute jasota:

  • Faktura zenbakia

  • Komertzioaren identifikazioa (izen komertziala, helbidea eta IFK)

  • Jaulkipen-data eta tokia

  • Saldutako produktuen banakapen zehaztua (unitateak, BEZ-ik gabeko deskripzioa eta prezio indibiduala)

  • BEZaren banakapena

Legeria: (Bizkaian indarrean soilik)

57/2004 FORU DEKRETUA, apirilaren 6koa, fakturazio betebeharrak araupetu dituena

Baldintza hauek ez betetzeak ARAU-HAUSTEA dakar eta zigorra Foru Aldundiko Ogasun Sailak jarriko luke.

ITZULI


DENDAN JARRI BEHARREKO ARGIBIDEAK

PREZIOEN GAINEKO INFORMAZIOA:

Erakusleihoko produktuak:

Erakusleihoko produktuek prezioa agerian eduki behar dute eta kaletik ikusteko moduan egon behar dute.

9.2 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

ITZULI

Denda barruko produktuak:

Argi eta garbi adierazi behar da produktuaren prezioa, eta, horrela, bezeroak ez du zertan prezioaz galdetu, arauak horixe bera adierazten baitu.

9.2 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

ITZULI

Baldintza hauek ez betetzeak ARAU-HAUSTEA dakar eta zigorra Eusko Jaurlaritzako Industria, Merkataritza eta Turismo Sailak jarriko luke.

38.1.d) artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

ITZULI

ORDUTEGIAREN GAINEKO INFORMAZIOA:

Ordutegi kartela

Komertzioa publikoari begira noiz egongo den zabalik argi adierazi behar da: egunak eta ordutegia. Informazio honek establezimenduaren kanpoaldetik egon behar du ikusgai.

11 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

ITZULI

Baldintza hauek ez betetzeak ARAU-HAUSTEA dakar eta zigorra Eusko Jaurlaritzako Industria, Merkataritza eta Turismo Sailak jarriko luke.

38.1.d) artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

ITZULI

ERREKLAMAZIO-ORRIAK:

Establezimenduak derrigorrean izan behar ditu erreklamazio-orriak, bezeroek eskatuz gero, eman ahal izateko.

ITZULI

ERREKLAMAZIO-ORRIEN GAINEKO INFORMAZIO-KARTELA:

Erreklamazio-orriez gain, kartel ulergarria ere begi bistan egon behar da. Kartelak hauxe azaldu behar du:

“Nahi duenak eskuragarri ditu erreklamazio-orriak”. Karteleko letrek zentimetro bat eduki behar dute, gutxienez.

Erreklamazio-orriak Industria, Merkataritza eta Turismo Saileko Lurralde-bulegoan eskuratu ahal izango dira, General Concha 23an (Bilbo).

5/1997 DEKRETUA, urtarrilaren 14koa, Euskal Autonomi Elkarteko kontsumitzaileen eta erabiltzaileen erreklamazio-orriak arautzen dituena. (EHAA 1997/01/31)

ITZULI


ZERBITZUAK

ORDAINKETA ERAK:

Eskudiruzko ordainketa: Eskudiruzko ordainketa beti onartuko da, eta ez dago zertan espreski adierazi.

Txartela: txartela erabilita egiten den ordainketa onartu egin daiteke ala ez, hori dendariaren esku geratuko da. Baina ordainketa mota hau onartu egiten delako informazio itsasgarria jarrita badago, ordainketa mota hau onartu egin behar da derrigorrean. Honetarako baina, badira salbuespenak eta hauek argi eta garbi adieraziak egon behar dute:

  • Zenbateko minimoa jarri ahal da txartelaren bidezko ordainketa onartzeko.
  • Badago ezartzerik merkealdietan ezin direla ordainketak txartelaren bidez egin.

ITZULI

ITZULKETAK ETA BERMEAK:

Bezeroak egindako itzulketak

Oro har, adierazi egin behar da ez dagoela saldutako artikuluen itzulketa derrigorrean onartu behar, produktuak akatsak izan ezik. Kasu honetan Berme Legearen protokoloak hartukuko luke esku.

Establezimenduak itzulketarik onartuko balu, argi eta garbi azaldu behar dira zeintzuk diren itzulketarako baldintzak. Ezer adierazi ezean, itzulketak beti onartzen direla ulertu ahal da.

Merkealdietako itzulketak

Establezimenduak itzulketak onartzen baditu eta horren gaineko bestelako zehaztasunik adierazten ez bada, uste izatekoa da merkealdietan ere onartu egiten direla. Merkealdietan itzulketarik onartu ezean, argi eta garbi adierazi behar da establezimenduan urtean zehar.

Dirua itzuli edo erosketa-baleak

Itzulketak onartzen badira, establezimenduak berak erabakitzen du itzulketa zelan egin: edo eskudirutan edo gero kontsumitzeko aukera emango dion erosketa-baleen bidez.

Aurretik deus adierazten ez bada, erosketa-balea edonoiz erabili ahal izango da, baita merkealdietan ere. Arazo hau saiheste aldera, beraz, erosketa-balearen baldintzak agirian bertan zehaztu behar dira, iraungipen-data barne.

Publizitate loteslea

Itzulketak eta baita itzulketak egiteko erak direla eta (eskudirutan edo erosketa-baleak), establezimenduak dituen erabilerak eta ohiturak publizitatea eragiten dute eta publizitate hori loteslea da enpresarentzat. Itzulketak onartu eta eskudirua itzuliko balu, oro har, horrela egin beharko luke beti.

ITZULI

Saldutako produktuen BERMEA

Bermeen gaineko legeak arautu egiten du saltzaileak erosleari salerosketa kontratuarekin bat datorren ondasuna ematearena. Lege horretan ezarri egiten da eroslea noiz dagoen ados ondasunarekin:
  • Saltzaileak egindako deskripzioarekin bat egiten duenean eta erakusten duen ereduak azaldutako nolakotasunak dituenean.

  • Produktuak duen erabilerarako egokia denean, oro har.

  • Saltzaileari jakinarazitako edozein erabilera berezitarako gai denean. Hori bai, azalpenok erosketa egiten dugun unean eman behar ditugu eta saltzaileak onartu egin behar du produktuak horretarako balio duela.

  • Publizitatean eta etiketetan azaltzen diren prestazioa eta kalitatea bat eta bera direnean.
Kontsumo-ondasun iraunkorrak saltzean, garantia-agiria eta produktua erabiltzeko eta mantentzeko instrukzio-eskuliburua eman behar da. Produktua erosi eta bi urteren buruan izan daitezkeen akatsen erantzule da merkataria, Legearen arabera. Hala eta guztiz ere, honakoa izan behar da kontuan:
  • Lehen 6 hilabetean erositako produktuarekin desadostasuna azaltzeak esan nahi du desadostasun hori erosketa egin zen unean bertan azaldu behar zela.

  • Desadostasuna lehenengo 6 hilabete igaro ostean azaltzen bada, kontsumitzaileak frogatu egin behar du produktua erosi zuen egunean bertan adierazi zuela desadostasuna.

Adostasunik egon ezean, bi aukera ditu kontsumitaileak:

- Produktua konpontzea edo aldatzea, ezinezko edo neurriz gaineko ez bada.

- Produktua konpondu eta aldatu ezin bada, erosleak produktuaren prezioaren merkatzea eska dezake edo baita diruaren itzulketa ere.

Erositako produktua berriro dendara ermaten bada, aztertzeko, frogatzeko, konpontzeko edo beste edozein arrazoirengatik, gordailu-ordezkagiri bat eman behar da eta bertan, gutxienez, pertsonaren identifikazioa edo gordailu-erakundearena eta produktuarena jasota egon behar du, jasotze data eta gordetzearen arrazoia.

TÍTULO V del LIBRO II del Real Decreto Legislativo 1/2007, de 16 de noviembre, por el que se aprueba el texto refundido de la Ley General para la Defensa de los Consumidores y Usuarios y otras leyes complementarias (BOE 30/11/2007)

ITZULI

Bezeroari eskainitako ZERBITZU ERANTSIAK

Zerbitzuak eskaintzen dituzten establezimenduek ekintza burutu aurreko aurrekontua aurkeztu behar dute eta bertan baliagarritasun epea azaldu behar dute argi eta garbi.

Zerbitzu orokorrei dagokienean (etxerako bidalketak,…), eta bezeroak zerbitzua kontratatu aurretik, horiei buruzko informazio zehatza eman behar zaie.

ITZULI


JANARIEN MERKATARITZAKO ARAUDI BEREZIA

Baskulak eta balantzak aztertzea

Bi urte edo zaharrago diren baskulek eta balantzek azterketa pasatu behar dute bi urterik behin, ematen duten pisua zehatza dela frogatu ahal izateko.

Azterketa honek Eusko Jaurlaritzak tasatutako kostua du eta baimendutako enpresek baino ezin dute lan hori burutu.

Art. 11 de la Orden de 27 de abril de 1999, por la que se regula el control metrológico del Estado sobre los instrumentos de pesaje de funcionamiento no automático, en sus fases de verificación después de reparación o modificación y de verificación periódica (BOE 8/05/1999)

ITZULI

Manipulatzaile txartela

Establezimendu hauetan guztietan lan egiten duten langileek janariak manipulatzeko txartelaren jabe izan behar dute. Txartel hau bost urterik bost urtera berriztatu behar dute. Txartela pertsonala da eta merkataritzan manipulatuko duen produktuen lanerako espezifikoa.

REAL DECRETO 202/2000, de 11 de febrero, por el que se establecen las normas relativas a los manipuladores de alimentos (BOE 25/02/2000)

ITZULI


SALTZEKO MODALITATE BEREZIAK

MERKEALDIAN EGINDAKO SALMENTA

Arrazoia: era honetako salmenten arrazoia honakoa da: denboraldi aldaketa, urtaro amaiera edota stock-a berriztatzea.

Datak: salmenta mota hau urteko bi urtarotara mugatuta dago: urtarrilaren 7tik martxoaren 30era eta uztailaren 1etik irailaren 30era. Bi data hauen artean gehienez bi hilabeteko aukera egin daiteke eta aste betekoa (1), gutxienez.

Prozedura: merkealdietarako zein denboraldi aukeratu den jakinarazi behar zaio Eusko Jaurlaritzako Industria, Merkataritza eta Turismo Sailari.

Betebehar formalak: jakinarazpena egiteaz gain, merkatutako produktuak aurreko eta egungo (dagoeneko merkatuta dagoena) prezioarekin etiketatu behar dira.

Legeria:

137/1997 DEKRETUA, ekainaren 10ekoa, Euskal Autonomi Elkarteko urteko merkealdi biak finkatzen dituena (EHAA 1997/06/23)

24 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

Capítulo II del Título II de la Ley 7/1996, de 15 de enero, de Ordenación del Comercio Minorista (BOE 17/01/1996)

ITZULI

LIKIDAZIOAN EGINDAKO SALMENTA

Arrazoia: salmenta mota hau honako honegatik egin ohi da:

  • Merkataritza jardunari erabateko edo partezko uztea.

  • Lokala itxi edo eraldatzea.

Datak: likidazio salmentak hiru hilabete (3) iraun dezake. Jarduna erabat uzten bada, ostera, urte betez (1) iraun dezake likidazio salmentak.

Prozedura: likidazio salmenta Eusko Jaurlaritzaren Merkataritza Sailari jakinarazi behar zaio zazpi egun aurretik. Likidazio salmenta noiz hasiko den eta zenbat iraungo duen adierazi behar da. Likidazioan jarriko diren produktuen inbentariuma ere egin behar da.

Betebehar formalak: jakinarazpena egiteaz gain, merkatutako produktuak aurreko eta egungo (dagoeneko merkatuta dagoena) prezioarekin etiketatu behar dira.

Legeria:

26 eta 27 artikuluak, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

Capítulo V del Título II de la Ley 7/1996, de 15 de enero, de Ordenación del Comercio Minorista (BOE 17/01/1996)

ITZULI

SUSTAPENEAN EGINDAKO SALMENTA.

Arrazoia: zenbait artikuluren salmenta bultzatzea du helburu salmenta mota honek. Hori dela eta, erosleei baldintza hobeak eskaintzen zaizkie deskontu, opari, sari edo beste edozein pizgarriren bitartez.

Datak: urteko edozein sasoitan egin daitezke eta mugarik gabe. Baina betiere produktu zehatz batean edota produktu-lerro jakin batean eta guztiz identifikagarri direnetan. Egin ezin dena zera da, dendako produktu guztien sustapen orokorra, praktika hau ezkutuko merkealditzat hartuko litzatekeelako.

Betebehar formalak: argi eta garbi adierazi behar da zertan datzan sustapena eta prezioen merkealdirik balego, saihestu egin beharko litzateke prezio biak etiketatzea (aurrekoa eta merkatua), praktika hau ezkutuko merkealditzat hartuko litzatekeelako.

Legeria:

28 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

Capítulo III del Título II de la Ley 7/1996, de 15 de enero, de Ordenación del Comercio Minorista (BOE 17/01/1996)

ITZULI

SALDOAN EGINDAKO SALMENTA.

Arrazoia: produktu zaharrak eta erabiltzen ez direnak saltzea helburu duena da saldoan egindako salmenta. Establezimenduan dauden produktu guztiak saldoan ez badaude, azken hauek besteetatik bereiz jarri behar dira.

Betebehar formalak: saldoan dauden produktuen salmenatarako publizitatea saldoa eragin duen zergati eta zertzeladekin batera agertu behar da.

Legeria:

25 artikulua, 7/1994 LEGEA, maiatzaren 27koa, merkataritza iharduerari buruzkoa (EHAA 1994/06/13)

Capítulo IV del Título II de la Ley 7/1996, de 15 de enero, de Ordenación del Comercio Minorista (BOE 17/01/1996)

ITZULI

Etiquetas: , ,

0 Respuestas:

Publicar un comentario

<< Home

Castellano

MERKATARITZA BULETINA

    Bida ezazu email bat eta Harpidetu. Mezuan, gutxienez, zure empresaren izena eta Posta Kodea ipini.
    HARPIDETU ZAITEZ!

    Edo gure feed erabil dezakezu!
    Alertak


Profile Visitor Map - Click to view visits
Create your own visitor map